Hij wilde exclusieve sportauto’s gaan bouwen naar een ontwerp van ingenieur
Maarten de Bruin. Het bedrijf kreeg in 2004 een notering op de beurs in
Amsterdam.

Een jaar later kregen Muller en De Bruin ruzie over de te volgen koers. De
Bruin wilde zich uitsluitend bezighouden met sportauto’s, terwijl Muller ook
luxe terreinwagens wilde produceren.

Het vertrek van de ontwerper leek Muller niet te deren. Met een door analisten
als ‘one man show’ omschreven dadendrang greep de flamboyante zakenman elke
mogelijkheid aan om zijn bolides voor de dag te brengen. Onderdeel van de
marketingstrategie was de aanwezigheid in Hollywood, ’s werelds grootste
toneel. Muller slaagde erin zijn auto’s een rol te geven in films als Basic
Instinct 2, Rogue en The Pink Panther. Ook zijn Spykers te zien in diverse
computerspelletjes.

Maar het bedrijf uit Zeewolde kwam ook meermaals negatief in het nieuws. Het
dieptepunt hiervan was het rampjaar 2007. Het bedrijf kampte met een
aanhoudende stroom van negatieve berichten over wanbetaling en een
kwakkelende financiële positie. Als gevolg van de negatieve berichten trad
Muller af als topman, maar bleef nog wel in dienst van het bedrijf.

Het voorgaande jaar nam Spyker het Midland F1-team over voor een bedrag van
106,6 miljoen dollar. Spyker werd financieel gesteund door een groep
investeerders, onder wie internetondernemer Michiel Mol.

Formule 1 verkocht
Na amper een jaar actief geweest te zijn in het miljoenencircus van de
Formule-1 autosport verkocht Spyker zijn verlieslatende renstal alweer. Het
formule 1-avontuur had de autobouwer uiteindelijk 36 miljoen euro gekost. Na
de verkoop van het formule 1-team, nam Muller zijn oude plaats als
bestuursvoorzitter weer in.

De topman onthulde in maart vorig jaar op de autoshow van Geneve zijn nieuwe
supersportauto de C8 Aileron. Dat zou volgens Muller de auto zijn die Spyker
naar een langverwachte winstgevendheid zou leiden.

Spyker Cars liet afgelopen november weten te stoppen met de assemblage van
sportwagens in Zeewolde. De luxe bolides zouden voortaan in het Britse
Coventry in elkaar gezet worden. Volgens Muller zou de ingreep miljoenen
euro's aan kostenbesparingen opleveren.

Mede door de berichtgeving over de financiële handel en wandel is de koers in
de afgelopen jaren in elkaar gestort van 15,50 euro bij de introductie in
2004 tot een dieptepunt van 1,49 euro in oktober vorig jaar. Toen Spyker
zich meldde voor Saab verdubbelde de koers tot het huidige niveau van 3 euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl